Bøker jeg ønsker meg!

Jeg er en skikkelig kultur- og geografinerd. Jeg synes andre land og kulturer er noe av det mest interessante som finnes, og naturlig nok (som sikkert alle har fått med seg 100 ganger allerede) så elsker jeg å reise og oppleve! Nå er det skralt på reisefronten for tiden, så da har jeg tatt i bruk internett og biblioteket i stedet.

To av bøkene jeg nettopp har lest ferdig! Muslim i Norge handler om norsk-pakistanske ungdommers liv i Norge, alt fra skole, utdanning og familieliv til matvaner, klesstil og selvfølgelig religion. Veldig interessant. Amishfolket forteller naturlig nok om Amishfolket i USA! Har lært at de får 7-8  barn i gjennomsnitt, og ungene får ikke lov til å lese eventyr om snakkende dyr, så ikkeno Donald Duck der i gården. De får ikke ta høyere utdanning, og mellom 5-25 % av ungdommer forlater amishsamfunnet etter å ha prøvd å leve i det “normale” samfunnet. Fascinerende folk.. jeg har utrolig lyst til å besøke et amish-samfunn! Se hvordan folk som lever så totalt annerledes fra oss, har det.

Ellers har jeg trålet Amazon.com, og der var det selvfølgelig 4235234  bøker jeg godt kunne tenke meg.

An introduction to intercultural communication: identities in a global community (hva “kultur” kan defineres som, språkbarrierer, immigrasjon, identitet.. nerden inni meg fryder seg over å lese innholdsfortegnelsen!)

The world’s most dangerous places (jeg har en slags sær fascinasjon for farlige steder.. hvorfor det er farlig og hvordan det ble det, konflikter og samfunn osv.)

Multicultural manners: Essential rules of etiquette for the 21st century (ennå et emne jeg finner veldig interessant! Hvordan man skal oppføre seg når man befinner seg i andre land med en helt annen kultur enn det vi har.)

Everyone eats: understanding food and culture (alle spiser jo, men hvorfor er f.eks ris så populært i Asia?  HVORFOR spiser vi det vi gjør?)

In the company of animals: a study of human-animal relationships (dyr er min andre store interesse, så denne boka har jeg veldig lyst på. Er veldig interessert i forholdet mellom mennesker og dyr i forskjellige kulturer, hvordan man ser på dyr og hva de betyr rundt i verden!)

Kunne sikkert holdt på i evigheter. Det er utrolig mye interessant å lese der ute! Drømmen min er jo så klart å oppleve en masse spennende og nytt etterhvert, alt jeg har opplevd til nå ute i verden har bare gjort meg sugen på mer, men det er jo gøy å lese om interessene sine og. I tillegg heter jo tross alt studiet mitt språk og interkulturell kommunikasjon, og selv om disse bøkene kanskje ikke befinner seg på pensumlista, så er jeg sikker på at jeg kunne snappa opp mye nyttig informasjon. Det er gøy å være litt nerd innimellom.

2 Responses to “Bøker jeg ønsker meg!”

  1. Jeg så det programmet som gikk om Amishfolket på TV-et-eller-annet for ei stund tilbake (i fjord sommer, det var det!) Og det var kjempeinteressant! Men så rart det hadde blitt å skulle bo sånn etter å være oppvokst i et samfunn som det vi har!

  2. Elisabeth Haugen Says:

    Bøkene du har lyst til å lese virker veldig bra! Det er spennende å lese om andre kulturer, språk osv. for å se verden i et større perspektiv.
    Kos deg videre som nerd du ???
    🙂

Leave a Reply

