New York, New York

Jeg har det veldig travelt for tiden fordi jeg reiser hjem på Søndag, men nå har jeg TATT meg tid til å skrive litt om turen til New York! ER IKKE JEG SNILL DERE 😀

…ok.

Første natta på turen ble tilbragt på en buss, ikke en av mine beste netter. Heldigvis var vi bare 18 stk som var med, så det var nok tosetere til alle! Vi kryssa grensen til USA i titida på kvelden, og så var det bare å legge seg ned og sove. HEHE. Tror jeg sov sånn en time, våkna, sov en halvtime, våkna.. osv. Og sånn gikk det til klokka 5 da vi nesten var fremme i NY :p vi sov på hotell i New Jersey, og lempa bagasjen av der i sekstida om morgenen, før vi dro til Manhattan! Turist klokka sju på morran, oh yeah.

Her begynte det å lysne

Glam-Macdonalds 😀 haha

Vi var faktisk så tidlig ute at turistkontoret ikke var åpna ennå, LOL. Vi skulle dit for å få kart over New York, så mens vi venta flyktet alle inn på nærmeste Starbucks. Det var VELDIG kaldt på morran i New York. Jeg var omtrent istapp etter gåturen vår på en og en halv time.

Hard Rock Cafe.. såklart 😉

Kanae og meg, midt i Times square.

Etter en gåtur rundt på Manhattan, fikk vi gjøre hva vi ville. Og når man er midt på Manhattan, hva er  bedre enn å.. gå i butikker. LOL

Jeg kjøpte nesten bare julegaver, da. JA JEG VAR I NEW YORK OG KJØPTE NESTEN INGENTING TIL MEG SELV. Slå den.

Planet Hollywood

M&M store, Reese's og Hersey's. SJOKOLADE sier jeg bare!

Inne på Toys R'Us. PARISERHJUL

OG Barbiehus. Amerikanerne leker ikke lekebutikk.

Hele formiddagen gikk med i Times Square, var nok å gjøre og se på. Var litt surrealistisk å være der, ALLE har hørt om Times Square liksom, og sett det på bilder/film. Det skuffet iallefall ikke! Utover formiddagen kom sola opp og, og den varma godt, så det gikk fint å vandre rundt ute og leke turister. Tok SÅ mange bilder, skjønner ikke hva det er med meg og høye bygninger :p

På ettermiddagen sjekket vi inn på hotellet og slappa av litt, før vi ble kjørt tilbake til Manhattan. Jepp, vi hadde egen buss og sjåfør som kjørte oss overalt! Kuleste bussjåføren ever btw, han lekte diskolys med lysene i bussen når det kom en funky sang på radioen, og lot folk stå i trappeoppgangen og røyke når det regnet 🙂

Denne kvelden dro jeg og så THE LION KING på BROADWAY!! Jeg har hatt lyst til å se noe på Broadway i mange år, og da spesielt The Lion King. De eneste billettene som var til salgs denne kvelden kosta 128 dollar, og siden jeg har verdens snilleste foreldre som sponsa meg, så fikk jeg dra 🙂 nesten alle de andre dro på Chicago, vi var hele 2 av 18 stk som bestemte oss for Løvenes konge 😛

WEEEE

Inngangen mot billettservicen

Og jeg lover dere, de dollarene det kosta var verdt det! Begynte nesten å grine når den begynte og “Circle of Life” ble framført 😛 jeg elsker Løvenes Konge herregud. Satt og sang med på alle sangene inni meg. LOL. Scenografien var kjempefin, spesialeffektene rå, kostymene var fantastiske og skuespillerne kjempeflinke! En musikal i New York er jo nesten et must, og jeg kan iallefall trygt anbefale The Lion King.

Hadde ca en halvtime etter musikalen før bussen skulle kjøre tilbake til hotellet, og da ble det enda mer turistbilder :p

ELSKER hvordan hodet til han duden der ble med på bildet 😀

Sov SYKT godt den natta! Hotellrommet var digert forresten, vi hadde flatskjermTV og til og med sofagruppe 😉

Morgenen etter satte vi oss i bussen igjen i halv ni tida på morgenen og kjørte til Central Park! Enda et landemerke man måå se når man er i New York. Guiden vår tok oss med på tur rundt i parken, og det var veldig fint der! Minna meg om Ueno Park i Tokyo – et veldig stille sted midt i byen, med skyskraperne og bystøyen i bakgrunnen 🙂

LOL

Alice in Wonderland-statue inne i parken.

Etter ca to timer i parken, ble vi kjørt ned til havneområdet for å vente på båten som skulle ta oss med ut for å se på The Statue of Liberty!

Havneområdet, var heldig med været 🙂 sola var kjempevarm!

New York skyline, tatt ute fra båten. Dette hadde vært SÅ mye kulere om det hadde vært mørkt ute 😛

Det var veldig morsomt å se The Statue of Liberty! Det som var så lol var at den så kjempeliten ut ute fra båten, men vi kunne se mennesker som gikk rundt statuen inne på øya og så ut som maur. Så joda, den er nok ganske stor 😛

Det typiske "se jeg har vært i New York og sett The Statue of Liberty"-bildet 😛

Videre gikk turen til berømte Financial District og Wall Street. Wall street var ganske liten faktisk! Var liksom bare en gate med masse bygninger 😛

Abraham Lincoln-statue, utenfor bygningen der han ble utnevnt til president!

Så så vi selvfølgelig den berømte oksen som skal symbolisere hell i finansiering og få markedet til hele tiden å gå oppover 😉

Når man rører ved “the balls of the bull” skal man liksom ha flaks innen økonomi/finansiering, ironisk nok ble kredittkortet mitt skimma denne helga og jeg mista en haug penger 😛 som ei venninne sa “ja hallo, når du tar på den med Canada-vottan dine, you had it coming ;)” HAHA. Lang historie, men regner med det ordner seg med pengene!

Vi så også Ground Zero, men der lada kameraet mitt ut dessverre. Var ikke så mye å ta bilder av uansett da, var bare en byggeplass :p men ganske merkelig å tenke på at der har The Twin Towers stått. De holder på å bygge en ny bygning der da, som skal stå ferdig i 2015 og bli den nye høyeste bygningen!

Minnesmerke for WTC

Ettermiddagen fikk vi fritid igjen, og jeg kjøpte enda flere julegaver! Så til alle vennene mine, dere får julegaver fra NY i år :p hehe. Jeg kjøpte litt til meg selv og da, blant annet et par souvenirer.

Om kvelden dro vi opp i Empire State Building! Jeg var så utrolig spent, det var HØYT og jeg har egentlig høydeskrekk, haha. Først dro vi på en “Motion Ride” der vi satt i bevegelige seter mens filmskjermen “fløy” oss rundt over New York. Etterpå gikk turen til 86 etasje og utkikksplattformen! Den er altså ute, og jeg klarte såklart ikke å la være å se ned. “Å herregud kor høgt!!” haha.

Veldig dårlig bilde av meg med NY i bakgrunnen, men kameraet mitt er ikke det beste og for å få fine bilder ute om kvelden må man holde kameraet HELT i ro, noe som er ganske vanskelig.

Heldigvis var det gitter rundt utkikksplattformen, så jeg kunne lene kameraet mitt inntil det og dermed få noen ganske bra bilder av utsikten!

Langt neeed!

Det var en utrolig følelse å stå der oppe og se utover hele New York.

Resten av kvelden gikk med her:

Macy's, the world's largest store!

..før vi dro hjem til hotellet, sov og kjørte mot Toronto neste morgen. Stoppet i Waterloo på Outlet shopping, der jeg kjøpte et par t-skjorter og litt småting, og senere på Duty Free der jeg kjøpte en kartong røyk (hallo, den kosta 230 NOK!) var fremme i Toronto rundt 2130 etter en veldig fin tur! Sitter igjen med mange bra minner og jeg tror nok at jeg kommer til å reise tilbake til New York 😀 det er virkelig en fantastisk by, folk som har vært der lyver ikke, haha. I ❤ NY!

4 Responses to “New York, New York”

  1. omg omg ooooomg det så max gøy ut 😀
    BARBIEHUUUS<3
    Og haha, lol @ okseballeironien 😉 (tror ikke jeg kommer til å bruke det ordet igjen..:P)
    For en fantastisk krystallklar utsikt det var, tokyo sin var i ikke i nærheten engang.. takket være tåke i horisonten x)

    • det var kjempegøy 😀 haha, jaa ❤ skulle vært 10 år mindre, barbiehuset hadde vært PARADIS 😛

      ja, var helt fantastisk utsikt der oppe.. 🙂

  2. Flott reportasje igjen! Du egner deg som reporter !!!!!!
    Flotte bilder og super tekst-har kjempelyst til å besøke stedene selv.
    du e super!
    Klem fra mamma og Findus:)
    Gunnersen følger med deg:)

    • hehe, ja æ hadde ikje hatt nåkka imot å bli reiselivsjournalist altså 😉
      ja du veit.. æ bli gjerne med om du vil fare tel NY en tur 🙂 🙂 🙂 haha
      klem 🙂
      og gunnersen ❤

Leave a Reply

