Les parties Francais du Canada

(Aner ikke om overskrifta blir rett, fransken min er “litt” rusten :p men anyway: The french parts of Canada!)

Måtte stå opp klokka fem om morran på fredag, gikk overraskende greit. Subwayen var full allerede litt over 06.00am, og heldigvis var det ingen forsinkelser i dag, så jeg rakk bussen fra York Mills fiint. Men var en rimelig trøtt gjeng som kjørte avgårde klokka halv åtte :p

 

@bussen. TRØTT

Kom fram til Ottawa, Canada’s hovedstad og første stopp på turen, i halv tolv-tida. Det første vi gjorde var å se The Parliament, “stortinget” i Canada. Sinnsykt fin bygning. Kameraet mitt lada ut når vi gikk inn, da (HVORFOR SKJER SÅNT ALLTID MED MEG) så jeg har bare bilder utenfra.

 

Mini- Big Ben ^^ haha

Det der var litt kult. Fontene med levende ild :p ble stående rundt den greia i rundt fem minutter, det var varmt der!

Selve bygningen.

Etterpå fikk vi tid til å gå rundt litt på egenhånd, de fleste av oss dro til ByWard Market. Masse souvenirbutikker, “food stalls”, andre småbutikker osv. Gøy 🙂 men holdt oss for det meste innendørs, for fyttirakkern, Ottawa var KALDT. Kaldere enn Toronto, og med vind. Overraska meg ikke at byen ligger på lista over de kaldeste hovedstadene i verden!!

 

Den der greia hang inne i taket på By Ward Market. Aner ikke hva det er :p

 

Med The Parliament i bakgrunnen! Er man turist, så er man. Og ja, jeg var trøtt!

Hard Rock Cafe! Yeah.

Dro så videre til Montreal, der vi skulle tilbringe den første natta. Tok et par timers kjøring fra Ottawa, og landskapet ligna ganske mye på Norge 😛 trær, skog, jorder, trær, trær, skog, jorder osv.

 

Vanskelig å ta bilde i fart :p

Etter å ha sjekka inn på hotellet ble det rein chilling et par timer, før vi dro på pub i 10-tiden ;D var kjempegøy. Og selvfølgelig hadde de tilbud på en mugge med Sex on the beach til 10$. For godt tilbud til ikke å kjøpe, lol.

 

Montreal by night

 

Utenfor hotellet 🙂 beklager min totalt manglende sans for stil, hadde ikke med noe særlig med klær og det var KALDT.

Mitt nye blingelingarmbånd! LOL

<3<3<3<3<3<3<3<3

Morgenen etter var ikke såå gøy, ble vekt klokka 7.30!! Jesus Christ, jeg kom meg ikke opp før åtte. Men alle kom seg trygt nedi bussen til klokka ni, da vi kjørte på en rundtur rundt i Montreal og fikk tatt bilder. Så utrolig fin by!

 

Klarte såklart å stille meg rett foran the dome :p haha

Men her er jeg iallefall utenfor! Den der var STOR, altså.

Tok ca tre timer å kjøre til Quebec, og da vi nærmet oss sto alle skiltene kun på fransk :p moro. Kom fram i ett-tida og fikk et par  timer til å gå rundt på egen hånd! Og seriøst, Quebec er den fineste canadiske byen jeg har vært i. Helt helt annerledes fra Toronto, minna meg mye mer om en Europeisk storby 🙂 og alle snakka fransk! Gikk rundt og “åååh” og “aww” over alt LOL. Men det føltes ikke som en stor by, mer som en stor.. landsby eller noe.

 

Utsikt over Quebec City

Så fikk vi guidet tur rundt i byen..

 

Minste huset i Quebec 🙂

Julebutikk 😀

 

Føltes virkelig mer som å være i gammeldelen av en europeisk storby, enn i Canada 🙂 vant med skyskraperne her i Toronto, liksom.

Og sjekket inn på hotellet, styla oss opp og dro hele gjengen (49 stk) for å spise middag på en italiensk restaurant! Jadda, when in French Canada, eat at an Italian restaurant. 😀 Vi skulle egentlig på den eldste restauranten i Canada eller noe, men den sløyfa vi da vi fant ut at de skulle ha 64 dollar per person for middag. NEITAKK du.

Utenfor restauranten

Etterpå var det partytime nok en gang, og vi dro til Chez Dagobert, en SINNSYKT kul nattklubb!! Stemninga var helt sykt bra, dansegulvet var fullt og jeg hadde det awesome. Blir helt dust å komme tilbake til Andenes og Riggen der det kun er liveband hver eneste helg, haha. Mye morsommere å shake litt! ;D

Så ut som en random bygning, også bare..

Så ut som et random hus, også bare..

 

..Party!

Morgenen etter hadde heller ikke noe gull i munn, men må man opp så må man. Vi var nok rimelig trøtte hele gjengen, UNNTATT den gjengen med brasilianere tydeligvis. Æ SPYR. Seriøstt, de plapra i vei på portugisisk MED VOLUM 200 og lo DRITHØYT. HELE TIDEN. Jeg har ingenting imot at folk prater normalt, men når man er en del av en tur, så går det an å vise litt respekt for at ALLE ANDRE på bussen var trøtte, en god del bakfulle, og vi ville SOVE. Blææ. Vet om fler enn meg som var rimelig lei tilslutt :p og forresten, lykke til med å lære ENGELSK når dere bare henger med folk fra samme land og ranter ivei på morsmålet deres 🙂 haha.

Iallefall, fikk et totimers stopp i Montreal på tilbaketuren for noen siste bilder og souvenirer. Jeg har nesten ikke shoppa i det hele tatt på turen! (jeg sparer meg til NY). Bare et par småsouvenirer ..oog julegave til Oskar, søskenbarnet mitt.

 

De hadde tydeligvis Chinatown i Montreal og.

Var fremme i Toronto rundt 8.45 og tok subwayen den lange veien hjem. Hadde heldigvis selskap mesteparten av veien. SYKT DIGG å legge seg og sove ut, men turen var utvilsomt verd lite søvn! Anbefaler både Ottawa, Montreal og Quebec City til reiselystne. IALLEFALL Q. City. Dit skal jeg tilbake altså 😀 resten av bildene fra turen er slengt opp på Facebook.

OH AND BY THE WAY. Blir NYC-tur neste helg, istedetfor denne helga 😛

Fordii..Drar jeg om 2 helger, sparer jeg 50 dollar som jeg kan shoppe for istedet :’D og den turen inkluderer en gratis I ❤ NY-skjorte, haha! Drar i tillegg fredag kveld og bruker første natta på bussen, ergo jeg får en dag mindre vekk fra skolen. (Hey, jeg liker skolen her!) Yess jeg hater å sove på buss, men det skal nok gå bra. Får kapre en toseter og ta med meg ei pute 🙂

SÅ JA. Men iallefall, alt er tima og tilrettelagt (lol Egon Olsen), drar 8pm den 19 november. Blir nok en fin avslutning på oppholdet 🙂

2 Responses to “Les parties Francais du Canada”

  1. HAHA! Chez DAGOBERT?! Tenkte på det navnet i dag(av alle ting..), “herregud hvem er det som kaller ungen sin for Dagobert..” lol xDD
    POKAMANZ<3<3
    Og haha, drinken i plastmugge og pappbeger så VELDIG classy ut! 😄

Leave a Reply

