Tanker angående studier

Halla! Nytt innlegg om livet mitt her kommer i morgen, kamerabatteriet mitt har daua så da får jeg ikke lagt inn bilder på dataen.

Iallefall, nå kommer et kjedelig innlegg om framtida mi :p eller, det som kan BLI framtida mi. Jeg har ikke sagt noe ennå, men i det siste har jeg hatt kontakt med folk fra Across The Pond, folk som hjelper nordmenn med å søke seg til studier i Storbritannia. JA. STORBRITANNIA. England for mitt tilfelle.

Jeg har jo hele livet vært veldig glad i dyr, alle som kjenner meg og har kjent meg har så og si ALLTID påpekt det, og når jeg har blitt beskrevet kan du banne på at dyr alltid har vært med i beskrivelsen. “Dyrekjær”, “veldig glad i dyr”, “dyrenes venn” osv osv. Haha, høres kanskje lame ut, men det er sant da :p jeg er rett og slett et dyremenneske. Jeg har flere ganger før tenkt på å studere noe – et eller annet – som har med dyr å gjøre, veterinær var jo såklart øverst på lista, men det skippa jeg da jeg innså at jeg ikke kom til å klare kravene (jeg HATER fysikk, kjemi og avansert matte, og skjønner heller ingenting), dessuten er jeg ikke så veldig glad i innvoller LOL. Blod takler jeg, men jeg har ikke så veldig lyst til å sprette opp magesekker og det som verre er. Så tenkte jeg på dyrepleier, da. Her i Norge er jo krava omtrent like høye som for veterinær (minus realfag), så jeg begynte å kikke på utlandet. Så fikk jeg øya opp for diverse andre dyrestudier og – Animal behaviour and welfare, Animal managment, Equine science – you name it. Ikke direkte studier som fører fram til en tittel som dyrepleier, mer litt “potet”-utdannelser, har jeg fått inntrykk av.

Så. Jeg har sett på mange universiteter, men de fleste krever desverre biologi, noe jeg ikke fikk tatt på VGS av idiotiske grunner. Jeg tenkte nemlig å ta det, men da jeg begynte i herlige 3P måtte jeg velge 2 valgfag – fra 2 forskjellige “blokker”. Jeg visste at jeg ville ha engelsk, men av en LAME grunn var engelsk plassert i samme blogg som biologi – mens MARKEDSFØRING OG LEDELSE (damn you) var plassert sammen med de andre realfaga – matte, kjemi og fysikk. Teit? JA. Null biologi på meg, og jeg har dermed utelukket flere uni’s allerede.

MEN. Det finnes et lite college kalt Writtle College i Essex, ca 1 time utenfor London og rett utenfor byen Chelmsford i England. Her tilbys en mengde studier innenfor Equine, Agriculture, Animal managment, Floristry, Design, Wildlife conservation.. you name it. Det beste er at de krever ikke biologi. Her har de flere studier jeg har lyst til, både innenfor “husdyr” som hund og katt, og hestestudier. Både Animal Managment og Equine Science er studier jeg er veldig interressert i, og tror jeg kommer til å søke på – med god hjelp fra Across the pond! Og vil de absolutt ha biologi, javel, så får jeg ta opp biologi til våren, da. Det har jeg forresten vurdert en stund uansett..

Så kommer jo den jævla haken som jeg hater å tenke på. PENGER. Ikke bare studielån (studier i England = dyrt, og enda dyrere fordi vi ikke er med i EU), men lønn. Jobbmuligheter. Hva vil jeg sitte igjen med etter en bachelor i.. eh, dyrefag? 8D Vil noen ha meg? Får jeg noensinne jobb der jeg tjener mer enn 30 kr timen? MÅ JEG BO PÅ GATA???? 8D jeg tenker på sånne ting HELE tida, og jeg hater det egentlig. Men når jeg tenker etter – vil jeg egentlig studere noe “prestisjefylt” som økonomi eller ingeniørfag og tjene sykt mye $$$ – når verken økonom eller ingeniør er yrker som interesserer meg det pøkk? Er det virkelig det jeg vil med livet mitt? Eller vil jeg forsøke å studere noe jeg VIL, noe jeg virkelig BRENNER for – og se hvor jeg ender? Er det en ting jeg vet om meg selv, så er det at UANSETT hva jeg har tenkt på å studere, UANSETT hvilke karrieremuligheter jeg har sett for meg – så har jeg alltid falt tilbake på nettopp “noe med DYR”. Rett og slett fordi dyr er en interesse jeg har hatt absolutt hele livet. Jeg har hatt MANGE interesser opp igjennom åra, men jeg har aldri “lagt fra meg” dyreinteressen. Jeg har misunt folk som har tort å ta sjansjen å studere det DE vil, det DE brenner for. Men hvorfor i all verden har jeg tenkt at jeg ikke har den muligheten selv? Jeg HAR jo det.

Så hvis alt går som jeg vil, sender jeg snart avgårde en søknad til Writtle College. Har jeg en mulighet til å komme inn der, ville det være idiotisk av meg ikke å prøve. Det er på tide å slutte å tenke på hva som gir meg mest status og penger, og tenke på hva som vil gi meg GLEDE her i livet! Eller hva?

(Nå er det ikke sikkert at jeg drar, da. :p Må jo først søke, så se om jeg kommer inn, og for alt jeg vet er jeg et helt annet sted angående hva jeg har lyst til neste sommer. Kanskje jeg plutselig finner ut at søppeltømmer er det ideelle for meg? :’D uansett har jeg funnet ut at det er idiotisk å ikke iallefall søke. I CAN DO IT!)

Og nå klarer jeg ikke være dyp og seriøs mer, dette får holde gitt.. LATER!

One Response to “Tanker angående studier”

  1. Elisabeth Haugen Says:

    Involler er noe man venner seg til. Så på animal planet her en dag om en hund som hadde en kjempestor svults utenfor halsen (ca 1 kilo) da tenkte jeg at tenk å være dyrlege og få dette dyret fri for smerte:))
    Det er jo synd med denne biologien, men det kan du ta som du selv sier.
    Ta en utdannelse du vil ha glede av samtidig som du kan tjene litt penger-begge deler er godt!!

Leave a Reply

