Irland del 3 – Dublin igjen

Jah. Vært litt opptatt de siste dagene med pakking og diverse (jeg suger i å pakke..) men jeg pælmer nå ut noen bilder fra de siste dagene i Irland uansett. ..Etter dette innlegget kommer nok bloggen stort sett til å handle om meg i det store Canada :p

Uansett, Dublin ja! Fredag 20 August dro jeg og pappa med tog fra Sligo til Dublin igjen. Pappa hadde allerede lovet meg shopping denne dagen, og vel, som sagt så gjort 😉 gikk i handlegatene og besøkte et par kjøpesenter. Jeg prøvde å holde meg i skinnet, siden jeg ikke ville shoppe meg ihjel rett før Canada, og greide det ganske bra.. Jeg kjøpte:

Disse fant jeg i en dritharry butikk blandt rosa Justin Bieber-genserer og Britney-T-Skjorter. Snakk om perler blant østers LOL

Dongeriskjorte, lover at den ser jævlig mye kulere ut på. Skjorter ser alltid så teite ut når de ligger på gulvet.

Svarte jeans og GUINNESS-sokker! Måtte jo ha en souvenir..

"Å! Det e jo han røde dudn ifra Muppet Show! :DDDD"

Digg hettegenser. Trenger jo en varm genser i det kalde nord!

Mitt.. 4 par uggs? Haha. Første par i en annen farge enn svart, da! Dessuten er de digg å gå med og kosta 6 euro.

Sminkebag, hårspenner og sløyfe fra Claire's. Som forresten eier Accesorize!

Smykke, hårspenner, og sløyfe fra Claire's. Skulle ønske vi hadde Claire's her i Norge, mye mer funky enn Accesorize..

<3<3<3<3<3

<3<3<3<3

Ja, det var faktisk nesten alt jeg kjøpte i Irland. Unntatt blader og kolonialvarer og sånt, da. Og hettegenseren fra stallen, men den lå til vask da jeg tok bilder, så jeg orka ikke hente den :p dessuten har jeg den jo på meg på halvparten av bildene, haha.

Midt i Dublin! Han ene fyren bak meg ser litt "WTF?" ut lyl

Utenfor hotellet, som var digg

På kvelden dro vi med Ghost Bus! Når vi skulle melde oss på, ville duden i skranken vite etternavnet vårt, så jeg begynte jo “It’s Haugen, H-A” “Yes, I know” svarte han, og jeg bare, wtf, okei liksom. Pappa: “Jeg skal vedde på at han har stavet navnet vårt HOGAN, det er et vanlig navn” og da vi gikk på bussen, hadde han rett. HAHA. Hogan du liksom. Og jeg sa jo H- AAAAAAA, så hvordan han fikk det til å bli H-O.. nåvel. :p

Bussen i seg selv så ut som en vanlig sightseeingbuss.. nesten. Litt mer funky utenpå..

Og VELDIG mer funky innvendig!

Inni bussen var det røde lys og gardiner foran vinduene så vi ikke kunne kikke ut. Guiden vår var dritkul og skikkelig engasjert, og vi kjørte rundt i Dublin og hørte på bloddryppende historier! Hehe. Et par steder stoppa vi også..

Gammel kirkegård, der det visstnok gikk igjen både munker og en dame i hvit kjole.

Gammel kirkegård, der det visstnok gikk igjen både munker og en dame i hvit kjole.

Akkurat dette stedet hadde visst folk før fått en masse orber på bildene av, så vi ble bedt om å ta 3 bilder hver for å se om vi fikk. Jeg fikk altså ingen ;(

Her ble jeg valgt ut for å vise hvordan de torturerte føttene til folk før i tiden! Hint: Metallstøvler og føttene heist opp over et bål. Lekkert.

Så stoppa vi inne i en gammel.. eh.. kirkebakgård? Uansett. Der fikk vi et lynkurs i bodysnatching 😀

Holdt på å le meg ihjel av det hodet XD

Det blir en fin ting å skrive på CV’en. “Lynkurs i bodysnatching, Dublin 2010”. LOL, neida.

Kirka var veldig fin, da!

Pappa i "de førti trappertrinnene", et av de mest hjemsøkte stedene i Dubin visstnok. Så fremdeles ingen orber eller spøkelser ;( likevel, tror ikke jeg hadde likt meg alene der midt på natta!

På vei hjem i skumringen

Ghost-sightseeing var iallefall veldig gøy, og mer spennende enn vanlig sightseeing. Men så er jeg veldig glad i spøkelseshistorier og historier fra “svarteste middelalderen”, da 😉

Dagen etter ville pappa på Dublinia, et vikingmusem. Siden jeg hadde fått det som jeg ville med shopping dagen før, ble jeg med uten protester! Og nå er jeg jo 20 år da, så jeg overlever et museumsbesøk uten å krepere.

Og det var faktisk et ganske kult museum! Utstillinger fra vikingtiden, alt fra gamle klær til våpen og til og med et vikinghus. Også var Norge nevnt flere ganger, da, og det er jo alltid like kult når man er i utlandet.

Norge-pow

Norgepower!

Og sånn så det altså ut i husene på den tiden.

Her skriver jeg navnet mitt i runer 😀

Glassvinduer rett før utgangen på museet. Elsker glassvinduer, det er så fiint!

Etter dette besøket følte jeg meg veldig kulturell. Så det så.

Etterpå traska vi litt rundt i byen, før vi kom over et stort skilt med “DUBLIN VIKING FESTIVAL”. LOL WUT? På impuls gikk vi inn på området, og det er jeg glad for! Masse hårete mannfolk i vikingklær, boder som solgte alt mulig rart og generell god stemning. Hehe, var faktisk veldig gøy. Dessuten skulle de ha et slags viking-battle-show, og det måtte vi jo få med oss.

Åh, så brutale vi vikingene var.. Hihi 😉

Damene gikk også i vikingklær, og det var små boder overalt.

Damene gikk også i vikingklær, og det var små boder overalt.

Ja, også dette, da! Ler meg ihjel 😀 Spurte om jeg kunne få ta bilde sammen med noen av "vikingene", og han fyren bare "this is what vikings do!" og løfta meg opp 😀 ignorer gliset mitt, jeg lo!

Flaks at det var vikingfestival der akkurat den helga vi var der, artig opplevelse!

Etterpå foreslo pappa at vi skulle ta trikken rundt hele Dublin, sånn helt fram til endestasjonen. Greit nok det, veldig chill å bare sitte og høre på musikk og få sett mer av byen ^^

Forskjellen på irsk og engelsk ja..

Det var VELDIG mye graffiti og veggmalerier rundt omkring, såklart den vanlige kvoten med random stygge ord, men også herlige motiver som dette!

"Vent litt, ska ta bilde, det va så kult med alle blomstern.."

Kvelden gikk med til pakking og ei øl, og jeg fikk knipsa dette avsluttende bildet utafor hotellet:

Høhø.

Og plutselig var vi på flyplassen og på vei hjem! Jeg satt naturligvis og så på LOST på PC'en..

Alt i alt en særdeles vellykket ferie, og jeg reiser gjerne tilbake til Irland! Nydelig land hjertehjertehjerte.

..Og nå må jeg lete etter kabelen til iPoden min. Steike. :p

Leave a Reply

