Emilie sier det som det er, V.1: Veggiser og sånt’no


Ja, jeg er vegetarianer. Nei, jeg spiser ikke kjøtt da, nei. Ikke kylling heller. Ja for faen, fisk ER et dyr. De har øyne og kan puste og har levd før de omdannes til fiskepinner i frysedisken på Rema, så for meg kan vi iallefall godt kalle dem dyr.

“Javeel. Så hvorfor spiser du ikke kjøtt, da?”
Her kunne jeg dratt fram en trillion grunner, da grunnene til å være vegetarianer er like mange som antall veggiser selv. Iallefall nesten. Noen liker ikke måten dyr behandles på, noen vil leve et kjernesunt liv med yoga og makrobiotiske dietter, noen syns bare det er ekkelt med kjøtt. Jeg tror jeg kan klassifisere meg under sistnevnte. Jeg er riktignok veldig glad i dyr, og for de som har kjent meg lenge vet de at jeg allerede som 11-12åring holdt foredrag i klasserommene om pelsindustrien og hvalfangst. JADA. Jeg har også hatt min periode som politisk engasjert “ræddis”, og det var under denne perioden jeg ble veggis for real. Jeg hadde et lite opphold fra kjøtt som 12åring, men begynte igjen da jeg syns det var flaut å si nei da jeg ble tilbudt kjøtt, lol. Trenger kanskje ikke å si at akkurat den “veggisperioden” ikke var så veldig seriøs og gjennomtenkt. Da jeg var 15 derimot, begynte jeg nesten ubemerket å slutte å spise kjøtt ved middagsbordet. Mamma og pappa spiste steik, jeg tok pasta. Og voila – jeg hadde ikke lyst på kjøtt lenger. Tanken på å spise dyr ble frastøtende. Etter tre turbulente måneder som veganer (= en som ikke spiser NOE fra dyr, ikke egg, melk, ingenting), fant jeg ut at jeg ikke klarte å leve uten sjokolade og at soyaost smakte dritt, så jeg gikk tilbake til å være vanlig vegetarianer istedet. Nesten fire år senere har jeg ennå ikke rørt en kjøtt- eller fiskebit. Jeg syns ikke det er “kult” å være vegetarianer, jeg kan ikke klassifiseres som spesielt sunn, og jeg har egentlig ingenting imot at dyr avles for slakt. Jeg bare vil ikke spise dem selv.

“Men, duh. Dyr MÅ jo slaktes, hvis ikke overtar de jorda!!!1!!1!!”
HEHE. Good riddance. Jeg veit da vel godt at slik som dyreavlen er i dag, hadde vi hatt et alvorlig problem hvis alle hadde blitt salatspisere over natta. Vi hadde stått til knærne i da ubrukelige slaktedyr. Jeg er ikke dum. Men tenk deg da at flere og flere mennesker gradvis hadde kuttet ut kjøtt. Mindre kjøttetere = mindre etterspørsel. Mindre etterspørsel = mindre dyr som avles for det formålet å bli steik. Does that make sense to you? Ja? Hadde det skjedd gradvis, tror jeg neppe det hadde blitt snakk om noen oversvømmelse av slaktedyr. Ikke at det har så mye å si for meg. Generelt sett har jeg ingenting imot at dyr avles for slakt. Jeg veit det har foregått siden “tidenes morgen”, og jeg er aldeles ikke ute etter å erstatte alles dyrebare McDonalds-burgere med salater fra ICA. Jeg bryr meg rett og slett ikke om hva andre velger å gafle i seg, og tro du meg når jeg sier at jeg aldri har kritisert noen for å spise kjøtt (unntatt mamma og pappa et par ganger i min rebelske alder), men jeg har derimot fått tusen spørsmål og kommentarer om hvor “teit” det er å være veggis selv. Jada. Jeg skjønner godt at noen får vegetarianere som babler om dyrenes  frigjøring hvert jævla matfri langt oppi vranghalsen (det får jeg faktisk selv), men ikke gre alle under en kam! Vi er faktisk normale og hyggelige mennesker vi og altså, iallefall de fleste av oss. Håper jeg.

“Spiser du bare salat, eller?”
Altså, hadde jeg gjort det, hadde jeg neppe vært her lenger. Såklart kan ikke et menneske overleve på KUN salat i fire år. Det enkleste svaret på dette vil være “gå til innkjøp av en vegetarisk kokebok”, men siden jeg regner med at få gidder å bruke penger på en slik bok bare for å ha den, anbefaler jeg internett istedet. Jess, JUST FUCKING GOOGLE IT. Det finnes 342451243124 sider på nettet om vegetarisme, og en god del av disse er IKKE propagandasider som spytter ut hvor morderisk det er å spise “dyrelik”. De fleste er bare informative. Det finnes en million gode sider med like mange vegetariske oppskrifter, og det er anbefalt å ta en titt. Det går i så mye mer enn salat. Er pasta et dyr? Er ost det? Nøtter? Brød? Syltetøy? Sopp? RIS? I rest my case. Hva sier du til “Potetpanne med sopp og løk”? “Vegetarmoussaka”? “Ris i karri”? “Grønnsaksfrikadeller”? Det finnes MYE å velge mellom! Det finnes til og med erstatninger for kjøttretter som burgere, pølser og kjøttdeig, og tro meg, noen av disse er skremmende like i smaken. Santa Maria har en Vegetarian Taco Mix-“kjøttdeig” som blandes med tomater, og den lurte min veldig ikke-vegetariske pappa glatt.

“Men dere spiser jo maten til dyrene!!!!”
Denne kommentaren er så lite gjennomtenkt at jeg velger å svare på en like gjennomtenkt måte. Dyr spiser GRESS. Og høy. Ikke faen om noe høystrå skal inn i kjeften min. Ikke pappas nyklippede gress heller. Punktum.

Kort oppsummert..
-Jeg liker ikke kjøtt lenger. Feite burgere frister ikke.
-Nei, jeg sitter ikke og griner hver dag over alle kyrne som havner på pappas middagstallerken.
-Jeg driter i om du spiser på Burger King tre ganger for dag.
-Vegetarianere spiser mer enn ishavssalat.
-Vegetarmat er GODT!

Dette er vel egentlig alt jeg kom på nå som jeg har å si om temaet. JEG ER FAKTISK SNILL OG GLAD, SER DERE 😀 Jeg diskuterer gjerne vegetarisme, men please, da forventer jeg at min kjøttetende motpart er saklig tilbake. Jeg nevner ikke ordet “dyrelik”, og da gidder jeg ikke å få “jævla kaninforeter”, tilbake, heller. HVERT SITT MATFAT, og god appetit hva enn du velger til middag!

Lomper med ost, rømme, cottage cheese, tacosaus og grønnsaker!

 P.S Besøk gjerne den norske bloggen NorwayVeggie for oppskrifter, anmeldelser og mye info om vegetarmat/vegetarisme!
7 Responses to “Emilie sier det som det er, V.1: Veggiser og sånt’no”

  1. Cheers for kommentaren om fisk. Som en som skal studere marinebiologi, og som elsker alt fra havet misliker jeg disse pescianerene som ikke spiser noen dyr utenom fisk. Greit nok hvis man ikke liker annet kjøtt enn fisk, men hvis det er fordi de synes synd på fugl og dyr og ikke fisk blir jeg pissed 8V

    Send them my way og jeg kan vise dem noen lekre bilder av hva oppdretslaks kan oppleve. Sykdom, genetiske mutasjoner osvosv

    Dette gjaldt ikke deg altså xD Jeg er care til hva folk spiser selv….uten når de har slike standpunkt. Da blir jeg sur 8C

  2. Vikingfaen her fikk meg til å fundere, fordi jeg spiser ikke annet kjøtt enn fisk. Av den enkle grunn at det er en så stor del av mitt kosthold og min kultur, at jeg nok må holde på en stund før jeg ser meg i stand til å kutte det ut. Jeg er vegetarianer mer (til en viss grad) på bakgrunn av politiske standpunkt, mot kjøttindustrien.
    Jeg forsøker å holde meg unna oppdrettsfisk som best jeg kan (bor på kysten i Nordland, ikke det store problemet), og har lyst til å senere kunne kutte ut det også. Har holdt på i rundt fire måneder nå, og det går kjempefint, ingen tvil eller mangelsykdommer sålangt. 🙂

    Kjenner igjen mye av det du snakker om i innlegget, og jeg likte det kjempegodt, selv om jeg (på bakgrunn av nettopp min overbevisning, som du nevner) reagerer litt når du skriver at du driter litt i andres syn og forbruk. På dette punktet setter jeg meg i din ‘båt’, som nåværende politisk engasjert “ræddis”, som du så korrekt nevner i innlegget. Stå på, du er bokmerket! ;-D

  3. fy faen emilie, digger deg xD
    Tror vi har så og si helt samme syn på vegetarisme.. bare at jeg elsker kjøtt, lol xD Har ofte hørt den kommentaren “jamen.. ka spise du da? Potet?” Aaaargh, jeg blir så irritert xD
    But I do love my steaks.. *sikl* Men ja, tacokrydder er fantasisk å bruke i både ris og potetstappe 😉

  4. AMEN @ fiske-kommentaren!
    Som veganer blir jeg dømt _HVER_ gang jeg skal spise med noen. Kjøttetere er jævlig mye mer dømmende enn veggiser, så det så. :p

  5. Leste dette innlegget for litt siden, men kommenterte ikke for sum reason. ER SÅ ENIG. Er ikke veggis selv men har hørt bestevenninna mi diskutere med en del “kjøttetere”. Fy faen så dumme spørsmål xDD

Leave a Reply

