Mimring

Gradestokken viser 3 plussgrader, men det føles som -13. Tenk at for en måned siden satt jeg og chilla’n i hotpants i 27 grader! Sykt. Jeg satte meg ned for å bla gjennom Thailand-bildene på nytt i sted, og det slo meg nok en gang hvor mye jeg vil tilbakeeeeee. NÅ. IGÅR.

Jeg savner det koselige hotellet, med palmer overalt, basseng, eget spa, kjempefine rom, superhyggelig betjening og “eksotisk” følelse.

Sofaen på verandaen min

Jeg savner den fantastiske stranda, særlig den første uka, da det var ganske få turister der. 5 kilometer med sand, og vannet som var nesten like varmt som lufta. Jeg savner alle hundene som pleide å løpe rundt oss. Fuck it, jeg savner nesten tilogmed strandselgerene. Og å kjøpe VG for 3 euro, trykt fra internett, for å få med seg hva som skjedde hjemme i Norge. Ikke at jeg tenkte så mye på Norge mens jeg var der. Jeg savner å ri i full gallopp opp og ned stranda. Paradis!

Jeg savner å få manikyr for 20 kr.

Jeg savner å chille i bikini, uten å tenke på noe annet enn “jeg elsker livet”, både på land og til vanns.

Jeg savner de sinnsyke juledekorasjonene utenfor kjøpesenteret, der det var liv og røre nesten hver kveld. Jada, det har ikke en dritt med Thailand å gjøre og var såklart laget til for turistene, men de var pokker meg fine likevel, lol. Aldri sett lignende! Juletreet var GIGANTISK!

Jeg savner landskapet, som var totalt annerledes enn Norge med palmer og rismarker. Ikke det at Norge har fæl natur, den er fantastisk, men det er liksom noe eget å vandre rundt med gigastore palmer ravende over hodet.

Jeg savner å vandre rundt i byen på kveldstid, med lys og dekorasjoner over alt. Det var kanskje mørkt på himmelen, men selve stedet ble aldri det!

 

Jeg savner å gå rundt og måpe over all den fantastiske arkitekturen. Jeg er egentlig jævlig uinterressert i arkitektur, men til og med jeg gikk rundt og “shit, sjekk der da” LOL.

Jeg savner å kjøre tuk-tuk! 20 kr hvor enn man skulle i byen. Mer sjarmerende transportmiddel skal man lete lenge etter. Jeg fikk nesten hjertet i halsen av kjørestilen der borte noen ganger, men jeg følte meg faktisk aldri utrygg i en tuk-tuk. Det var bare gøy!

Jeg savner Bangkok! Vi var der kanskje ikke så lenge, men jeg vil veldig gjerne se mer av byen. Store skyskrapere, gigastore shoppingsentre, haugevis med folk, fremmede lukter og masser av inntrykk.

MBK i bakgrunnen – diiiigert shoppingsenter med svært trivelige priser for en nordmann!

 Jeg savner å bare bli sugd inn i en helt ny kultur – jeg er sinnsykt glad for at vi tok oss tid til å oppleve ting, og ikke bare sulle rundt på stranda. Vi fikk se et helt annet levesett, kanskje både på godt og vondt. Vi så ekstrem fattigdom. Likevel var alle vi møtte utrolig imøtekommende og smilende.Vi fikk innblikk i thailandske familier. Vi vandret i sinnsvakt store huler, fullstappet av Buddha’er. Vi fikk, håper jeg iallefall, et lite inntrykk av hvor mye religion betyr i Thailand. Vi besøkte skoler og fikk hilse på lokale barn.

Og sist, men ikke minst – for å være litt ukulturell – jeg savner å kunne gå kledd slik (og fremdeles nesten svette) hver eneste dag!

Dette høres kanskje helt sinnsvakt ut – at jeg kan bli SÅ forelsket i et sted etter å kun ha vært der i 14-15 dager og opplevd utrolig lite av hva hele landet faktisk har å tilby. Jeg er klar over det. Men jeg regner med alle vet hvordan det er å for eksempel høre på en ny sang, og allerede etter få sekunder vite at “denne sangen, den liker jeg!” Det blir nesten på samme måten. Jeg visste fra sekundet jeg gikk ut av flyet at “her, her kommer jeg til å trives” and I did. Jeg er fullt klar over at alt slett ikke er gull og grønne skoger, at Thailand på mange måter er et veldig fattig land og at vi kanskje ikke fikk se så mye “dævelskap”. Det høres kanskje tullete ut at jeg babler i vei om “paradis” etter å kun ha vært der en gang, og det er klart at det blir noe helt annet å bo der over lengre tid – men jeg er nordmann, og som turist kan jeg desverre bare beskrive turen ut i fra en turists synspunkt. Jeg elsket det jeg fikk se og oppleve, og jeg kan ikke huske å ha fått så mange inntrykk fra noe annet sted jeg har vært. Jeg gleder meg allerede til neste besøk (tro meg, jeg skal dra tilbake), og da ser jeg frem til å oppleve desto mer!

Leave a Reply

