Neste år

Jeg tar meg selv mer og mer i å lure på hvordan neste år blir. Da er jeg liksom.. ferdig med videregående. Jeg har hundre tusen planer, men det er klart jeg ikke kan gjøre alt på en gang, i alle fall ikke alt på et år. Har altfor mange planer for det. 8D en ting jeg i alle fall vet jeg ikke er klar for, er å studere videre. Ikke ennå.

Det jeg vil gjøre, er altså å reise ut i verden. Jeg har tusen ting jeg vil se, gjøre og oppleve før jeg ”slår meg til ro”. Det var en periode for ikke så alt for lenge siden der jeg nesten hadde lyst på en unge, men den lysten er totalt borte nå. Okei, kanskje når jeg er 30, men før den tid er mann, barn og hytte lengst nede på dagsordenen hos meg. Jeg lurer litt på hvorfor det er sånn, men tanken med å sitte der med en unge på hver arm i et vanlig hus med en vanlig jobb virker bare vanvittig kjeeeeeedelig. Greit nok, jeg er bare 19 år, men jeg veit hva jeg har lyst til, og det har jeg hatt lenge. (og for å være ærlig, jeg tviler på at jeg ”plutselig” skal bli bitt av basillen om 2 år og bli heeelt gal etter å få kids).

Altså, reise. Jeg er allerede i full gang med diverse planlegging, og neste sommer står Tokyo på planen for min del. Jeg har litt ”startkapital”, så det skal gå fint, men etterpå planlegger jeg å jobbe.. et eller annet sted, i et halvt år. Jeg er jo såklart ikke garantert å faktisk få jobb, men jeg satser på at en av kioskene eller butikkene vil ha meg. Da begynner sparingen. Og den virkelige planleggingen. Hadde det vært opptil meg, hadde jeg kjøpt meg en jorden rundt-billett og vært borte i fem år, men siden jeg enda har til gode å vinne i lotto, må jeg, som de fleste andre, prioritere. Jeg har i alle fall mange drømmer;

-Jobbing på hestefarm i Costa Rica

-Karneval i Rio de Janeiro

-Lære bort engelsk i Shanghai

-Dra på Safari i Kenya

-Se Amazonas

-Storbyer i Europa: Praha, Budapest, Madrid, Moskva, Istanbul, Sofia, Wien..

-Frivillig arbeid i Sør-Amerika

-Dra fra Hanoi til Hong Kong

 

Jeg kunne sikkert fortsatt i det uendelige. Reiselysten min er blitt helt vanvittig i det siste, og tanken på at neste år; neste år kan jeg faktisk gjøre dette, i alle fall noe av det, er en av de tingene som holder meg oppe. Hvis noen lurer på hvorfor jeg har så vaaanvittig lyst å reise, så veit jeg ikke selv engang, men tror noe av forklaringen er foreldrene mine. 8D De har vært så mange steder, pappa har seilt rundt på ”de 7 hav” og ellers besøkt omtrent hvert land jeg spør ham om. Mamma har bodd i både England og Danmark, og bryllupsreisen deres var ikke to uker på Mallorca, men flere måneder i USA.

Jeg elsker altså Norge, men jeg skal liksom bo her ca hele resten av livet uansett (untatt når jeg blir pensjonist, da skal jeg ha meg hus i Thailand as.) så jeg synes liksom jeg burde reise ut når jeg ennå har ”sjansen”. Klart man kan reise når man blir eldre og, men jeg må innrømme at jeg er full av fordommer og ser for meg et liv med en toukers chartertur til Gran Canaria med Bamseklubb og all inclusive. Det der er bare ikke meg. Jeg tar meg selv i å håpe at det aldri blir det heller. (Neida, man trenger ikke dra på charterturer med unger, men jeg tør liksom ikke ha med meg en toåring på gåtur i Andesfjellene eller noe sånt. 8D) Selv ikke nå, ung som jeg er, frister festeturer til Syden. Kall meg nerd, men jeg vil OPPLEVE land jeg drar til, ikke drikke meg drita og ikke huske annet en dans på bardisken og innsiden av do. For de som trives sånn, er det fint. Men å drikke meg full to uker i strekk kan jeg liksågodt gjøre her hjemme. 8D (jeg driter i at alkohol er ”så dyyyrt” her, dessuten er jeg billig i drift).

Poenget med  å skrive alt dette? JEG VET IKKE. Sette ord på tankene, kanskje. Jeg føler meg nesten fæl, siden jeg omtrent merker avsky med tanken på å sitte som gift 26åring med to unger. HJELP. Kall meg barnslig, men jeg har bare lyst til så mye annet. En gang kommer sikkert jeg og til å få jobb, barn og mann, men før det vil jeg leve litt selv.

Når jeg skal begynne å studere, sier du? Eh, si det. Kanskje jeg har fått nok av verden allerede etter neste år, eller kanskje jeg venter litt lenger, og konsentrere meg om andre ting. Som en jeg kjenner sa, ”Så lenge du ikke tar ut en haug studielån og virrer meningsløst rundt omkring, så kan du jo gjøre stort sett hva du vil. Du kan studere når du er 25 om så.” og det har hun jo helt rett i. Jeg kan faktisk det.

2 Responses to “Neste år”

  1. Du har i allefall noen drømmer du har lyst til! Verre med sånne som meg som ikke aaaner hva de har lyst til, og nesten ikke lyst til noen ting =P Lykke til med å finne på noe da =)

    Du har i allefall noen drømmer du har lyst til! Verre med sånne som meg som ikke aaaner hva de har lyst til, og nesten ikke lyst til noen ting =P Lykke til med å finne på noe da =)

  2. Høres kjempe bra ut 😀

    Høres kjempe bra ut 😀

Leave a Reply

